De trekkers - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Steven en Lieselot - WaarBenJij.nu De trekkers - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Steven en Lieselot - WaarBenJij.nu

De trekkers

Blijf op de hoogte en volg Steven en Lieselot

19 September 2012 | Peru, Cuzco

Hier volgt het verslag van een van de hoogtepunten van onze reis: de Inca Trail met als eindbestemming Machu Picchu.
Dag 1. We vertrokken rond 7 uur in Cusco richting km 82. Op onze bus zaten naast onze medereisgenoten, een Noors koppel, een Chileens koppel en 2 Argentijnse vrienden, ook al enkele van de dragers die ons zouden vergezellen. Zij dragen al het materiaal: tenten, tafel, stoelen, eten voor de 4 dagen, een gasfles, ... Heel indrukwekkend dat zij al dat zware materiaal ook over de drie passen van de Trail moeten meesleuren.
Aangekomen bij km 82 kon onze tocht beginnen. De eerste dag droegen we nog onze eigen persoonlijke spullen. Dag 2 en dag 3 zouden we dragers nemen om onze persoonlijke rugzakken te dragen. Voor Steven was het waarschijnlijk de eerste dag wat lastiger omdat in zijn rugzak ook een deel van mijn bagage zat. Gezien onze training op de Colca Canyon konden we goed mee, het tempo en de paden vielen mee. Voor onze lunch hadden de dragers de tent opgezet en was de tafel mooi gedekt. Echt heel verrassend. Het eten was ook superverzorgd, beter dan in de meeste restaurants, een echte luxetrekking. We zagen ook onze eerste Incaruïne. Rond 17.30u kwamen we aan op onze kampplaats. Wederom stonden onze tenten al op en moesten we enkel maar de matjes en slaapzak uitrollen. Wat wel wat tegenviel, was het sanitair. Douchen zat er niet in voor de komende 4 dagen. We kropen er vroeg in en het slapen in een tent was voor ons beide een aparte ervaring.
Dag 2. Rond 5 uur stonden we op. We hadden beide nogal onrustig geslapen. Kamperen is misschien niet 100 % ons ding. Vandaag hadden we de zwaarste dag voor de boeg: een klim naar 4200 m (we zaten toen op 2800m) en opnieuw dalen naar 3200 m. We vertrokken voor een tocht van meer dan 7 uur. Het was niet evident maar al bij al ging het ons nog vlot af. We moesten ook gelukkig geen rugzakken meer dragen dus dat scheelde ook veel. Het is indrukwekkend om te zien hoe de dragers al dat materiaal de berg opsleurden en het tempo waarin ze dit deden. Ongelooflijk veel respect voor hen. Ze verdienen meer geld dan ze waarschijnlijk krijgen voor het werk dat ze verrichten. De uitzichten die we die dag zagen waren ongelooflijk en zijn niet op foto´s weer te geven.
Op de tweede kampplaats stond opnieuw alles al klaar. Het begon ook net te regenen dus goed dat we er waren.
Dag 3. Na een mindere nacht (weer dat matje en die slaapzak) stonden we terug om 5 uur op. Vandaag staken we twee passen over en zouden we ook enkele incaruïnes zien. Een tocht van een uur of 7-8 uur. Pas 2 was op 3900 meter en was onmiddellijk flink stijgen. Daarna dalen, lunch en richting pas 3 op 3500 m. Het begon toen ook heel mistig te worden. De regio bevindt zich in het zogenaamde Cloud Forest. En toen hadden we een serieuze regenbui op onze nek. Het regenjasje van Lieselot bleek niet bestand tegen regen en alles werd in een paar minuten behoorlijk nat. En toen moesten we nog meer dan 2 uur afdalen. Het stopte gelukkig met regenen maar de stenen waren behoorlijk glad. We hielden beide vol en kwamen aan bij kampeerplaats 3. Vooral Lieselot had het lastig. De vermoeidheid en het stappen van de afgelopen dagen begonnen te wegen. De blaren kwamen ook tevoorschijn... Gelukkig weet je dat morgen Machu Picchu volgt en dat geeft genoeg energie om door te gaan.
Dag 4. Rond 3.30u ging de wekker af. We moesten 5 min stappen naar het checkpoint voor Machu Picchu en stonden daar in de rij te wachten tot het om 5.30u open zou gaan. Dan is het nog een goed uur stappen vooraleer de eerste aanblik van de verloren stad verschijnt. Indrukwekkend om te zien op afstand en zoeken naar dé goede foto. Hoe dichter we bij Machu Picchu kwamen, hoe drukker... Het leek een beetje van zijn schoonheid op afstand te verliezen, vooral toen de bussen toeristen gelost werden. Daar stonden wij dan... Vier dagen gestapt, ongewassen, afgezien maar prachtige dingen gezien in een ongerepte natuur, en dan het gevoel alsof we in een pretpark terecht kwamen. Een klein beetje anticlimax en het idee dat de bussen toeristen het bijna niet verdienden om Machu Picchu te zien. Wij waren de ´echte´. Gedurende drie uur kregen we uitleg over Machu Picchu door onze gids en dan kregen we toch het gevoel dat we iets heel bijzonders aan het bezoeken waren.
Daarna volgde het afscheid en hadden we nog een lange terugreis voor de boeg. Rond 23u kwamen we aan in Cusco en verlangden we vooral naar een douche en een goed toilet. Soms kan het leven toch zo simpel zijn..
Samengevat: Machu Picchu is heel bijzonder maar de weg er naar toe maakt het gewoonweg mythisch.

• 19 September 2012 - 19:10

Freddy En Martine:

Hallo Peru, here is Knokke-Heist calling!

This is our vote: 10/10! Prachtig dat jullie het op jullie 'gemak' hebben gehaald. Wij kunnen het geloven dat een bus vol toeristen voor een anticlimax zorgde, maar zij kunnen niet vertellen wat jullie te vertellen hebben. De indrukken die jullie onderweg hebben opgedaan zijn volgens ons zelfs niet te beschrijven. Tochten van zeven uur stappen op zo'n hoogte! Petje af voor jullie beiden en voor de dragers. We worden met de dag nieuwsgierigen naar jullie verhalen en zetten alvast jullie tentje klaar tegen volgende week.
    Geniet nog van de verdere reis! xxxx F & M

• 19 September 2012 - 19:22

Marjan:

Hoi Lotje en Steven

In één woord "chapeau" voor wat jullie bereikt hebben. Als ik jullie reisverslag zo lees, is jullie voorbereiding in de Colca Canyon toch nuttig geweest. Dat jullie afgezien hebben, dat zal wel een feit zijn en hoe (oa. gebrek aan hygiëne, vermoeidheid, blaren enz) maar ik denk dat niet opweegt tegen al het moois dat jullie gezien hebben. Zelfs met woorden of met foto's kunnen jullie dit nog uitleggen. Je moet erbij geweest zijn, denk ik.

Kan geloven dat het wel iets van een afknapper was als jullie dan al die bussen met toeristen aan de Machu Pichu zagen, zeker na 4 dagen afgezien te hebben. Maar zoals jullie schrijven : jullie hebben het toch maar gedaan. Zo zie je maar : samen sta je sterk en kan je veel aan.

En hoe was de terugkomst in de bewoonde wereld. En was het "schrobben" na 4 dagen zonder fatsoenlijke hygiëne ? Gelukkig dat het eten toch zeer goed was , gezien het feit dat alles toch naar boven moest gedragen worden. En hebben jullie veel gebruik moeten maken van de "droge voeding".

Wschl. zijn jullie vandaag en morgen nog in Cusco om dan vrijdag te beginnen aan de Amazonetrip.

Lotje, verzorg goed je blaren hé, probeer wat open te lopen zodat je voeten wat kunnen herstellen want vrijdag moet je wschl. weer je stapschoenen aan.

Rust vandaag en morgen maar goed uit en geniet van Cusco.

Groetjes, en nogmaals, ik ben trots op jullie

• 19 September 2012 - 20:04

Anita En Danny:

Hallo stoere stappers,

Blij jullie opnieuw te horen.
    Eerst en vooral een dikke proficiat, jullie hebben het toch maar gedaan hé (de bustoeristen zullen naar jullie gekeken hebben en sommige zullen wel jaloers geweest zijn, allé moesten wij op de bus gezeten hebben toch, want jullie ervaring kan met niets vergeleken worden en op de bus mis je toch wel heel wat van de pure natuur). Chapeau!!! Ook de dragers verdienen een pluim, ze zijn het misschien wel gewoon, maar ze doen het toch maar hé!!
    Lieselot, laat Steven nu toch maar eens met je voetjes spelen( euh, ik bedoel soigneren) ze hebben het wel verdient!!!
    En wat het slapen in een tentje betreft jullie mogen in de toekomst altijd komen oefenen in onze tuin hoor.
    Zo te horen hebben jullie al alle weersomstandigheden meegemaakt, maar wat jullie ervoor in de plaats krijgen is onomkeerbaar en zal voor altijd in jullie geheugen gegrift staan.

Heel veel groetjes en geniet nog van jullie trip en van elkaar!

• 20 September 2012 - 08:29

Christine:

Lieselot en Steven,
    Jullie kennen mij slechts van naam.Ik ben een vriendin van mama Marjan.Christine uit Beveren Leie.
    Jullie reisavontuur is adembenemend...jammer dat ik geen 30 jr jonger ben zou het direct ondernemen.
    Ik reis ook heel graag ..maar ja aan een zekere leeftijd gaat dat avontuurlijk niet meer.
    Maar ik geniet van jullie blog....
    Geniet maar en denk CARPE DIEM!
    Live Greetjes
    Christine

• 20 September 2012 - 14:58

Marleen:

Het is echt fijn om jullie reisverhaal te volgen!
    Geniet nog van jullie laatste dagen!

Veel groetjes,
    Marleen