Nipt Bolivia - Reisverslag uit Copacabana, Bolivia van Steven en Lieselot - WaarBenJij.nu Nipt Bolivia - Reisverslag uit Copacabana, Bolivia van Steven en Lieselot - WaarBenJij.nu

Nipt Bolivia

Blijf op de hoogte en volg Steven en Lieselot

13 September 2012 | Bolivia, Copacabana

Na wat gepraat te hebben met reizigers die we tegenkwamen, bleek Puno niet echt de moeite te zijn om naartoe te reizen. We kregen de tip om, wanneer we toekwamen in Puno, direct door te reizen naar Copacabana, Bolivie. Eric en Linda, een koppel waarmee we de Colca Canyon door trokken, hadden hetzelfde plan opgevat. Met vier zochten we de beste optie om in Bolivie te geraken. De grote busmaatschappijen die rechtstreeks naar Copacabana reden waren reeds vertrokken. Ofwel reden we met een reisagentschap of met een lokaal busje naar de grens. Een vriendelijke, behulpzame peruaanse vrouw raadde ons het laatste aan. Zo gezegd, zo gedaan. Het tijdschema was wel wat krap want de grens sloot om 18u. Geen tijd te verliezen dus. De 2,5 uur durende rit naar de grens brachten we door in een klein minibusje met enkel lokale bevolking. Onze rugzakken werden op het dak bevestigd. Uiteindelijk kregen we allen nog wat stress toen we zagen dat we nog altijd niet aan de grens waren, nog mensen afgezet moesten worden en bagage van het dak moest gehaald worden en dat 18u snel dichtbij kwam.
Gelukkig kwamen we om 17u50 aan bij de grenscontrole. Een groep Duitsers en Fransen, die ook de reis van Arequipa naar Puno op onze bus doorbrachten, stapten op hetzelfde moment uit een ander busje. Een fransman kon spaans en via hem kon alles net wat vlotter gevraagd en geregeld worden. Te voet stapten we over de grens, enkele minuten voor 18u. Nipt nipt!
In Bolivie was het meteen een uur later en moesten we opnieuw door de grenscontrole. We wisselden wat geld voor een taxi en toen begon onze zoektocht naar vervoer van de grens naar Copacabana, 8 km verderop. De avond was al gevallen en het werd behoorlijk koud. We zitten immers op een hoogte van 3800m. Onze spaans sprekende fransman regelde een taxi en kreeg met de taxichauffeur het idee om met de hele groep in 1 taxi te stappen (een groep van 9 met allen goedgevulde backpacks in een auto die niet veel meer was dan een oude, kleine break). De backpacks vlogen het dak op en we werden in de taxi gestampt. Twee vooraan op de passagierszetel, vier op de achterbank en drie in de koffer. Onze taxichauffeur reed voorzichtig, maar nam wel een hobbelige binnenweg.
Aangekomen in Copacabana wilden we zo snel mogelijk een hostel regelen en onze bustickets naar Cusco vastleggen. Een uurtje later was dit alles geregeld. We waren op ons gemak.
Het bed in onze hostel bleek niet direct het beste te zijn en we sliepen allebei niet echt goed. Op vlak van ademhaling hebben we hier allebei last op deze hoogte. Het is precies of je maar 90 procent van de benodigde hoeveelheid zuurstof binnenkrijgt. Dit zal ook wel meegespeeld hebben in onze minder goeie nachtrust, samen met de droge lucht hier.
Even op deze hoogte vertoeven helpt het acclimatiseren natuurlijk wel.
Vandaag werd ontbijten, wat kuieren, terrasje doen, foto's overzetten, bloggen,...
Echt strandweer is het niet. De zon schijnt wel, maar er staat met momenten een koud windje...
Straks stappen we om 18u30 op onze nachtbus naar Cusco. We komen er rond 5u in de morgen aan. Hopelijk vinden we vlot een hostel en kunnen we onze was nog ergens doen.
Bolivie werd een kort avontuurtje, maar het was zeker de moeite waard...

• 13 September 2012 - 22:26

Marjan:

Hoi Lotje en Steven,

Specatulair om te lezen hoe jullie Bolivië binnengeraakt zijn. Dit is echt reizen zoals men zegt" à l'improviste".
    Goed dat jullie daar mensen tegengekomen zijn die jullie al kenden van tijdens jullie reis en zeker de spaanssprekende fransman om jullie gemakkelijk de grens over te loodsen. Ik had wel graag een vlieg geweest om te zien hoe jullie met 9 en jullie backpacks in die break geraakten ( de foto hiervan spreekt voor zich).
    Kan geloven dat jullie content waren toen jullie je busrit geregeld hadden, terug naar Cusco. Dan konden jullie immers genieten van "eens zalig nietsdoen". Wschl. zijn jullie dan morgen nog in Cusco om dan zaterdag aan jullie 4 daagse te beginnen. Wist niet dat jullie daar "zo hoog " zaten maar is inderdaad niet slecht om zo al een beetje aan de hoogte gewoon te worden. Zal wel lastig zijn aangezien dit zo een impact op jullie ademhaling heeft.
    Hopelijk valt de busrit vannacht goed mee en kunnen jullie morgen dan nog wat uitrusten.

De foto's zijn hier goed doorgekomen. Goed dat jullie de foto's per dag van het reisverslag gezet hebben. De reisverslagen waren al schitterend om te lezen maar als je dan julllie foto's ziet ( en deze zijn dan nog maar een peulschil van datgene wat jullie nog allemaal genomen hebben). Ik sta perplex van de schoonheid van het land Peru maar ik zie op de foto's dat jullie stralen en genieten van jullie reis.
    Steven : blijkbaar is je "speciale" T shirt toch nat en bezweet !!! Foto spreekt voor zich (maar je had immers ook 2 rugzakken moeten dragen hé). Lot :zie dat je toch regelmatig andere "outfit" aanhebt, evenals Steven. Dus blijkbaar goed berekend wat betreft "kledij"

We zullen wschl. morgen nog een laatste verslag krijgen en dan zullen we het een paar dagen zonder commentaar moeten stellen.

tot het volgende berichtje

:-) Opi F

• 14 September 2012 - 07:47

Martine:

Dag Steven en Lieselot,

Praaaachtige foto's!! Daarnaast kan ik alleen nog voor commentaar verwijzen naar deze van Marjan. Zij is er altijd als de kippen bij om een volledige reactie op jullie reisverslag te geven, zodat ik deze alleen maar kan bijtreden (ha,ha). Ik bekijk de foto's vanavond nog eens op mijn gemak. Veel reisgenot op weg naar Cusco.

Vele kusjes. 'Ma'rtine.

• 14 September 2012 - 08:39

Annelies:

Goeiemorgen!

En net nu ik eens dacht de eerste kip te zijn, zijn er mij al twee kippen en een haan voor! :-)

Ik krijg kippenvel bij het lezen van het verslag, tis gelijk of ik erbij was.
    Een emotionele overlading om jullie foto te zien! Het is gelijk al zo lang geleden, de zalige foto maakt al veel goed.

Tot het volgende verslag!

Dikke zoen
    xxx
    Groetjes van ons viertjes xxx

• 14 September 2012 - 18:28

Anita En Danny:

Dag Steeke (ha ha...) en Lieselot,

Spannend jullie verslag en de foto's de max, heb kriebels in mijn buik en super nerveus om er naar te kijken, mijn spaghetti staat op en wil naar de foto's kijken maar nokel heeft niet graag zacht gekookte spaghetti, oeps hij komt net binnen en tis van da ,hij roept de spaghetti kookt over, kheb moeten een keuze maken eerst spaghetti afgieten en dan vlug terug naar de foto's kijken !!!
    Heel tof en leuk dat jullie anderen hebben leren kennen om een mondje spaans te kunnen spreken.
    Nu kunnen we ons nog meer in jullie avontuur verdiepen.

Dikke knuffel (voor als het wat te koud is) en een dikke zoen voor als je nog eens op elkaar gepropt zit in een busje, tot hoors!!!!

• 14 September 2012 - 18:33

Anita En Danny:

Oeps pech ,spaghetti te zacht.......
    Maar de foto's maken het weer goed !!!!