Mercado op zijn peruaans - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Steven en Lieselot - WaarBenJij.nu Mercado op zijn peruaans - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Steven en Lieselot - WaarBenJij.nu

Mercado op zijn peruaans

Blijf op de hoogte en volg Steven en Lieselot

09 September 2012 | Peru, Arequipa

Arequipa, dag 2. Na een goede nachtrust in onze hostel met een ietwat bizarre Italiaanse uitbater startten we onze tweede dag. Niet dat onze twijfelaar zo'n goed bed was (de matras lijkt voor stukken van hard karton gemaakt), maar door de moeheid van gisteren deerde het ons klaarblijkelijk niet. Als eerste bezochten we een koloniaal herenhuis waar nu een bank in gevestigd is. Levert vreemde zichten op, want elk beschikbaar plekje lijkt wel dienst te doen als kantoortje. Daarna bezochten we waarschijnlijk de belangrijkste bezienswaardigheid in Arequipa, het Monasterio de Santa Catalina, met mooi gekleurde muren en prachtige patio's. De nonnen die er woonden hadden weinig contact met de buitenwereld en lijken elk hun eigen privékeuken met houtoven gehad te hebben. Ze stonden gekend voor hun gebak... Geen wonder... Tot op vandaag wonen er nog nonnen, maar ze laten zich niet zien wanneer er toeristen rondcrossen. De merkwaardigheid van de dag was toch de centrale markt. Dit is een overdekte markt met kraampjes maar ingedeeld in afdelingen zoals in onze supermarkten (fruitafdeling, groenteafdeling met tientallen soorten patat, visafdeling, kip- en vleesafdeling, droge voeding,...). Aan geen enkel kraam hebben we enige vorm van koeling gezien. Vis, vlees, onderdelen van kippen,... niets werd koel gehouden. Benny Bax valt hier per plekke dood als hij dit ziet. :-)
Verder hebben we Juanita gezien, het inca-meisje dat 500 jaar bevroren lag in een gletsjer in de buurt en het best bewaarde lichaam is dat ooit gevonden werd.
Na ons eerste alpaca-vlees binnengespeeld te hebben gaan we ons klaar maken voor onze driedaagse trip naar/door de Colca Canyon. Om 3 uur in de nacht komen ze ons ophalen...
Foto's hebben we nog niet kunnen plaatsen. Soms plaatsen we berichten vanop onze gsm (wifi is hier nergens een probleem), maar foto's komen dan niet aan bod. Na de Colca Canyon maken we er werk van om uit de tot nu toe 400 foto's enkele te kiezen. Tot binnen een paar dagen. Adios!

• 09 September 2012 - 09:09

Marjan:

Ben verstomd om te lezen dat zulke matrassen nog bestaan maar wschl. is er daar geen controle op accomodatie van hotel en hostels zoals in Europa. We zullen er eens een ploeg van "met vier in bed" naar toe sturen. Daar zullen ze dan wel reden hebben om op te schrijven "wat kan er aan deze kamer verbeterd worden".
    Goed dat je gisteren een rustige dag genomen hebt. Jullie hebben toch al heel wat moois gezien op jullie reis; om van te watertanden.

En ja, de mercado's :ook nog zo iets. Die mensen zijn dat daar gewoon en zijn daar wschl. niet meer ziek als wij maar het is toch best om daar met een wijde boog omheen te lopen kwestie van jullie "darmgestel" intact proberen te houden gedurende de ganse reis.

Jullie trip door de Colca Canyon zal wel de moeite zijn, als ik zo lees. Er zullen wschl. wel menige foto's genomen worden.

Hier bij ons, is het bij Peter en Jolien, de laatste zomerbarbecue(met M.Rose, jan ,Sigmund, Marlies,Johan en Linda).
    Met het schitterend weer, zullen we ons ook een beetje op vakantie wanen, denken aan jullie mooie avontuur, maar wel hier op de Vlaamse boerebuiten. We zullen er natuurlijk ook één op drinken.

Blijven genieten van jullie reis en ook van jullie samen.

Groetjes en tot binnen een paar dagen

• 09 September 2012 - 09:25

Freddy En Martine:

Aanpassen is dus de boodschap blijkbaar, uiteindelijk is het nergens beter dan thuis, ha ha. Maar het vreemde, nieuwe ontdekking heeft hier natuurlijk voorrang op het comfort. Dat jullie reis nu een reeds " a once in a lifetime" is spreekt voor zich. Stelen met je ogen om aan ons, thuisblijvers, alles door te geven is de boodschap. Geniet van de tocht en breng een hoop ervaringen mee om op een koude winteravond.... mooie verhalen te kunnen vertellen. Wees voorzichtig. Tot binnen een paar dagen, wij gaan luieren op het strand (niet van copacabana.....maar van.....) Grxtjs van ons allen

• 09 September 2012 - 09:25

Freddy En Martine:

• 10 September 2012 - 11:13

Kathleen:

De acclimatisatie vd hoogte kan beginnen...

en el condor pasa....

gr